محیط زیست؟!

توسط | 5 شهریور 1394 | وب نوشته | 0 نظر

واعظان کین جلوه در محراب و منبر می کنند، چون به خلوت می روند آن کار دیگر می کنند را حتما شنیده اید، تعبیری بس زیبا از متظاهرین و عوام فریبانی که خود را جزو خواص می دانند و نه تنها به این مرحله بسنده نکرده، بلکه با وعظ و نصیحت عالمانه خود به دیگران می خواهند بگویند که شماها چقدر تباهید و بروید یک فکری به حال خویش بکنید.

مسخره ترین چیز در این دنیا این است که سخنی بگویی و اندرزی بدهی که خودت به آن معتقد نبوده و به راهی بخوانی که رهرو آن نباشی و از آن مسخره تر این است که دعوت به راهی کنی که خودت نه تنها در آن نیستی، بلکه دقیقا 180 درجه برعکس آن در حرکت باشی. مثال هم اگر بخواهید، همین پاره ای از مسئولین که تا تکان بخوری برایت روایت و آیه و حدیث قطار می کنند که دنیا زندان مومن است و بر فقر صبر کنید که آخرت صدچندان خواهید برد ولی متراژ کاخ های این کوخ نشینان اسبق را نمی توانی متر کنی بس که ماشاالله عریض و طویل است.
برویم سر اصل مطلب، چه شد که بحث را باز کردم و چه می خواهم بگویم؛ من که همیشه دنبال گزک هستم و شکرخدا همیشه بهانه و دلیلی برایم از غیب حواله می شود، کارخانه معزز سیمان آبیک را می شناسید؟ اگر آشنایی ندارید مختصری درباره اش می گویم:
این مجموعه در سال 1348 تاسیس شد و در حال حاضر با توان تحویل بیش از 13 هزار تن سیمان در زمره بزرگترین کارخانجات سیمان ایران به حساب می آید، توانمدیهای این مجموعه از زبان وبسایت رسمی اش به شرح زیر می باشد:* اعمال مدیریت زیست محیطی شامل بهینه سازی مصرف انرژی، کاهش آلاینده، احداث و توسعه فضای سبز
* تاسیس تنها مرکز تحقیقات سیمان کشور در سال 70
* اجرای پروژه کاهش میزان غبار
* انتشار اولین مجله علمی آموزشی با نام پیک سیمان در سال 70
* انتشار 24 عنوان کتاب تخصصی
و…


افتخارات:لوح تقدیر چهارمین نمایشگاه محیط زیست سال 82
لوح تقدیر پنجمین نمایشگاه محیط زیست سال 83
لوح تقدیر ششمین نمایشگاه محیط زیست سال 84
لوح تقدیر هفتمین نمایشگاه محیط زیست سال 87
و….

abyekcement
تاکید افراطی این صنایع به این موضوع که چقدر توجه به محیط زیست دارد و از جمله پاک ترین کارخانه ها در صنعت سیمان است کمی شک برانگیز است که خب اگر چنان که می نمایی هستی چرا از هر فرصتی استفاده میکنی تا این موضوع را به خورد مخاطب بدهی و اصولا طلای پاک منتی به خاک ندارد.
قصد نداشتم دراینباره چیزی بنویسم ولی با دیدن نوشته بزرگشان در آزادراه قزوین-تهران و با توجه به مقدمه ای که گفتم، دیگر این عوام فریبی را تاب نیاوردم و دست به کیبرد شدم.
همه حقیقت آن طور که می گویند و در تصاویر نشان می دهند نیست؛ جوری برایت آمار و لیست افتخارات و تقدیرنامه رو می کنند که برو بچه، مگر اینها را نمی بینی و یکی نیست بگوید که خب مرد مومن، این آمار و افتخارات را امسال خودتان به شما داده اند و ذات مقدس باری تعالی و نمایندگان خاص او که اعطا نکردند!
در همان زمانی که مسئولین کارخانه مشغول تعریف و تمجید از خود هستند، این مردم هستند که با آلودگی اینان دست و پنجه نرم می کنند و دیگر مسئولین هم که همواره پشتیبان و یاور مردم هستند، کارخانه سیمان آبیک را در سال 93 از لیست آلاینده خارج می کنند تا خیال مردم راحت شود و مطمئن شوند که دیگر آلاینده ای در کار نیست و اگر ذرات غبار سیمان معلق در هوا هم که مصداق دم خروس است را نشانشان دهی، قسم حضرت عباس می خورند که کو؟ کجاست؟ مگر شما چیزی می بینید؟! (بیشتر درباره آلودگی سیمان آبیک بخوانید )

لازم به توضیح است که یک درصد از فروش سالینه کارخانه به عنوان مالیات آلایندگی پرداخت می شود و پولش را حضرات می برند و دود و ریزگرد و آلودگی اش برای مردم بیچاره است.
حال با کمی درنگ می توان دریافت که موضوع آنطور هم که می گویند گل و بلبل نیست؛ انقدر از حسن این لیلی گفتیم که دیگر جایی نمی ماند تا از تاثیر چهره نازیبایش در تخریب منظره محیطی چیزی بگوییم.

20150827_151949


در وصف خدمات شایسته این صنایع فخیمه به محیط زیست تنها به ذکر همین خاطره اکتفا می کنم:
سالیان پیش که خردسال بودم، در خاطر دارم که در جلوی این کارخانه چندین کوه وجود داشت که به همت تلاش های شبانه روزی این حامیان محیط زیست، امروزه به کلی محو شده اند.

20150827_151859

برای دیدن جزئیات روی تصویر کلیک کنید

حالا دلیل این نوشته دشمن شاد کن را نمی فهمم، خود شما تخریب گر محیط زیست هستید آنوقت روی سخنتان با کیست؟ به در بینوا می گویید که دیوار بشنود؟ یا اینکه عادت دارید مکاتبات داخلی تان را در وسط آزادراه به نمایش بگذارید؟!

پی‌نوشت:
1. سیمان آبیک و نیروگاه شهید رجایی از جمله مهم ترین آلاینده های قزوین هستند که سیمان آبیک از لحاظ آلایندگی به گرد پای نیروگاه هم نمی رسد!

2. این که به سیمان آبیک پرداختم صرفا به خاطر تلاشی آشکار برای عوام فریبی بود ولی از راه انصاف که دور نشویم میزان آلایندگی سیمان آبیک نسبت به قبل به طور چشم گیری کاهش یافته ولی هنوز هم قابل توجه است! ضمن اینکه آلاینده های دیگری نظیر کارخانه آسفالت، نیروگاه شهید رجایی، گاوداری رضائیان و افضلیان و… در آلودگی هوایی و محیطی آبیک، نظرآباد، هشتگرد و سایر شهرستان های محدوده نقش بسزایی دارند.
3. اگر فرض محال را هم مد نظر قرار دهیم که آلایندگی این کارخانه به صفر برسد، ذات این صنعت با تخریب محیط زیست و پوشش گیاهی همراه است و هر جور که حساب می کنم نمی فهمم که تخریب چیان محیط زیست چطور همزمان می توانند حامیان آن هم باشند!
4. تصاویر این نوشتار توسط نویسنده وبلاگ گرفته شده است.

پنجشنبه 5 شهریور 94

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *