ورود به بازار ارزهای دیجیتال

توسط | 7 مهر 1400 | کریپتوپلاس | 0 نظر

پیشتر به طور خلاصه توضیح دادیم که ارز دیجیتال چیست و حال زمان آن شده که بدانیم نحوه ورود به این بازار چگونه است. مطالب که در این پست و سایر پست‌های کریپتوپلاس به گوشه‌ای از آنها اشاره می‌شود خود دنیای وسیع و متنوعی هستند و در صورت آشنایی بیشتر با مباحث می‌توانید به منابع آموزشی مراجعه نمایید.

بازار کریپتوکارنسی ریسک‌های مربوط به خود را دارد که لازم است پیش از ورود به مارکت، از آنها آگاه شوید. پس از اتفاقات سال گذشته بازار سرمایه و افزایش افسارگسیخته شاخص و به دنبال آن سقوط و از دست رفتن دارایی خیل عظیمی از مردم که بدون مطالعه در این حوزه قدم گذاشته بودند، اکنون نیز با گسترش اخبار مربوط به رمزارزها، شمار زیادی قصد حضور در این بازار مالی را دارند اما نکته حائز اهمیت این است که لازم است ابتدا آموزش‌های مربوطه را کسب کنند سپس قدم در این مسیر گذارند.

بازار ارزهای دیجیتال بسیار جذاب و دارای مزیت‌های بی‌شماری هستند که البته خیلی از این موارد نیز خود جزو معایب این بازار به شمار می‌روند. برخلاف بازار سرمایه که شما تنها از ساعت 9 تا 12:30 فرصت معامله دارید این بازار 7 روز هفته 24 ساعته به صورت کاملا پرشور مشغول فعالیت است و دیگر خبری از تعطیلی پنجشنبه و جمعه نیست!

حد ضرر و سود در مارکت کریپتوکارنسی وجود ندارد! دیگر خبری از روزی 5 درصد سود یا ضرر نیست، دیگر صف خرید یا فروش وجود ندارد، شما می توانید در چند دقیقه هزار درصد سود یا ضرر بکنید. فعالیت 24 ساعته بازار مالی کریپتو که گستره فعالیت آن سراسر دنیا می‌باشد میزان ریسک معاملات را بالا می‌برد. شگفت زده نشوید، شما ممکن است یک شب بخوابید و صبح دارایی شما یک دهم شده باشد، البته عکس این مطلب نیز صادق است ولی به طور کلی کسانی که دنبال سودهای نجومی و کلان به خصوص در کوتاه مدت هستند تنها سرمایه خود را تلف می‌کنند و دارایی باارزش خود را که با زحمت زیاد و در تمام طول عمرشان پس انداز کرده‌اند به باد می‌دهند.

تا حالا عبارت پامپ یا دامپ به گوشتان خورده است؟

به طور کلی بازار ارزهای دیجیتال دو مولفه بزرگ می‌طلبد، نخستین و مهم‌ترین آن پرهیز از هیجان است! هرگز در معاملات خود هیجانی عمل نکنید، همواره سعی کنید ابتدا بازار را تحلیل کنید سپس اقدام به معامله کنید. و دومین مولفه مهم صبر است!

صبر ایوب بباید پدر پیر فلک…

با چقدر سرمایه می‌توانم وارد بازار ارزهای دیجیتال شوم؟

برخلاف سایر بازارهای مالی مثل فارکس و بورس محدودیتی برای ورود به بازار رمزارز وجود ندارد، البته بعضی محدودیت‌ها برای انتقال و خرید رمزارز توسط صرافی‌ها مختلف وجود دارد، همچنین نباید از کارمزد انتقال در شبکه‌های مختلف غافل شد.
حداقل مبلغ سفارش برای هر ارز در هر صرافی متفاوت می‌باشد اما به طور مثال حداقل میزان ثبت سفارش برای بیت کوین برابر با 0.0005 که در زمان نگارش این متن مبلغی در حدود 22 دلار می‌شود ولی به طور کلی حداقل کارمزد انتقال ارز پایه تتر در شبکه trc20 برابر با 1 دلار و در برخی از صرافی‌های ایرانی هم حداقل مبلغ برای انتقال 10 تتر می‌باشد. پس برای یک شروع قهرمانانه لازم است تا مبلغی برابر حداقل 10 تتر (تقریبا برابر با دلار) در صرافی ایرانی تبدیل کنیم.

توجه داشته باشید شما هر مبلغی که مایل باشید را می‌توانید در این حوزه سرمایه گذاری کنید اما چند نکته را فراموش نکنید!

  • تنها بخشی از دارایی خود را به این حوزه اختصاص دهید که کاملا از آن بی‌نیاز باشید مثلا پول کنار افتاده یا بخشی از پس انداز بلند مدت…
  • آنقدری پول در این حوزه سرمایه گذاری کنید که اگر همه‌اش از دست رفت، سکته نکنید! این مولفه میزان ریسک پذیری شما را مشخص می‌کند، قرار نیست سرمایه شما دود شود، اما شما با این فرض ورود کنید.
  • هرگز سراغ قرض کردن، وام گرفتن یا فروش مال برای سرمایه گذاری در این حوزه نروید.
  • هیجانی برخورد نکنید، برای معاملات خود حد ضرر بگذارید!
  • سرمایه خود را به صورت پله‌ای وارد معامله کنید

و اما یک توصیه مهم و دوستانه، مدیریت سرمایه را در بازار کریپتوکارنسی فراموش نکنید و هر مبلغی که قصد سرمایه گذاری در این حوزه را دارید، به شرحی که برایتان بازگو می‌کنم تقسیم‌بندی کنید:

10 درصد از سرمایه را به سرمایه‌گذاری بلند مدت 5 ساله روی شت کوین‌ها یا هرز ارزها اختصاص دهید.
30 درصد از سرمایه خود را به سرمایه گذاری بلند مدت 1 تا 3 ساله اختصاص دهید
20 درصد از سرمایه خود را به سرمایه گذاری میان مدت 3 تا 6 ماهه اختصاص دهید
30 درصد از سرمایه خود را به نوسان گیری روزانه و بازار اسپات اختصاص دهید
10 درصد از سرمایه خود را به معاملات اهرمی و بازار فیوچرز اختصاص دهید

دقت کنید این فرمول مخصوص من است، شما ممکن است کل سرمایه خود را به بازار فیوچرز اختصاص دهید و در یک ساعت با 10 دلار، 100 دلار سود کنید، اما همواره باید یک سبد ترکیبی با ریسک کنترل شده و در عین حال آینده نگرانه داشته باشید! ضمنا فراموش نکنید اگر با 10 دلار 100 دلار سود کردید، قرار نیست با 100 دلار 1000 دلار سود کنید، این همان مدیریت عقل و احساس، هوش و هیجان و مدیریت ریسک است که پیش‌تر گفتم. این فرمول را در هر سطحی که قصد سرمایه گذاری دارید رعایت کنید، چه 10 دلار و چه 1000 دلار!

حال شما به یک صرافی نیاز دارید، در مطلب بعدی صرافی‌های مختلف را با هم بررسی می‌کنیم، با ماه همراه باشید.

0 نظر

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *