هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید!

توسط | 8 آبان 1394 | وب نوشته | 2 نظرات

این عبارتی است که به تازگی وارد ادبیات دیپلماسی ایران شده است ولی پیشینه ای بس طولانی در تاریخ ایران دارد.تیر ماه سال جاری در جریان مذاکرات ایران به گروه 1+5، دکتر ظریف،وزیر امور خارجه ایران، در خطاب به موگرینی می گوید :

هرگز یک ایرانی را تهدید نکنید!

اما به کاربردن این عبارت در یک مذاکره رسمی نیازمند اتکا به پشتوانه ای قوی است، که ردپای آن را در تاریخ پرفراز و نشیب ایران می توان جستجو کرد.برای یافتن پاسخ و آشنایی با خلق و خوی جامعه ایرانی نیاز است که تاریخ را مرور کنیم.

در طی ادوار گذشته هرکس که مدح مردم را گفت و آنان را ملتی شریف، بزرگوار، نجیب، مشروطه خواه، استعمار گریز، فرهیخته و… خواند راه صحیح سوار شدن بر خر مراد را یافت و آنکه بنای تهدید، تمسخر و حقیر خواندن ایشان را گذاشت در چشم به هم زدنی از صحنه روزگار محو شد. مثال در اینباره بسیار است ولی تنها به چند مورد از مهمترین آنها اشاره می کنم.

محمدعلی شاه

پادشاه سلسله قاجاریه که استبداد صغیر تاریخ ایران را رقم زد و دامانش به خون آزادی خواهانی چون ملک المتکلمین و میرزاجهانگیر صوراسرافیل و بیش از 1200 نفر از مدافعان مجلس آلوده بود، عمر استبدادش بیش از 3 سال به درازا نکشید.
از همان روز جریان باغ شاه و کتک زدن مردم، وی فرایند حذف خود را رقم زد.

این مجلس بر خلاف مشروطیت است. هرکس من‌بعد از فرمایشات ما تجاوز کند مورد تنبیه و سیاست سخت خواهد بود.

و مردم همانجا به شدت در برابر این جوجه پادشاه مستبد ایستادگی کردند و اگر توپ های استعمارگران روس نبود، هرگز مجلس بسته نمی شد و مقاومت مردم در هم شکسته نمی شد. در اوج درگیری در تبریز و سایر شهرها هنگامی که محمد ولی خان تنکابنی عمق فاجعه را به او گوشزد می کند و خواهان بازگشایی مجلس می شود، وی متکبرانه پاسخ می دهد:

فرمان همان است که گفته‌ام. تا این اشرار تنبیه نشوند و پدرشان سوخته نشود، دست بردار نیستم.

فتح تهران، خلع سلطنت و تبعید به روسیه عاقبت “پادشاه” بی کفایت و مستبد قاجار بود.

سپهبد علی رزم آرا

حاج علی رزم آرا نخست وزیر ایران در سال 1329 بود که دوران وزارتش به عنوان پنجاه و هشتمین نخست وزیر ایران کمتر از 6 ماه دوام داشت. وی که از مخالفان نهضت ملی شدن صنعت نفت بود و سعی داشت قرارداد گس-گلشائیان را در مجلس به تصویب برساند. با تهدید ایرانیان در مجلس شانزدهم جواز دفن خویش را امضا نمود:

ما ایرانی ها لياقت{ لولهنگ سازي} هم نداريم. 50 سال است كه آن را مي‌سازيم ولي ترقي نكرده‌ايم ما چطور مي‌توانيم خودمان صنعت نفتمان را اداره كنيم؟ اگر اين كارهاي عوام فريبانه ادامه پيدا كند من ناچار مي‌شوم كه مسجد شاه را توي سر كاشاني و مجلس را توي سر اقليت خراب كنم!

رزم آرا مردی باهوش، قدرت طلب و صاحب چند جلد کتاب بود و نهایتا ترور شد!
گرچه چند و چون ترور وی و عامل آن از سوی برخی هنوز همچون یک معما است اما علتش یک دلیل بیشتر نداشت.

محمدرضا پهلوی

مجموعه رفتار و عملکرد آخرین پادشاه ایران به خصوص در چند سال آخر سلطنت اش زمینه های سقوط وی را فراهم کرد اما نقطه حساسی که سقوط وی را حتمی نمود جمعه سیاه و قتل عام مردم توسط ارتش بود. این اقدام اعلام جنگ و تهدیدی عملی به مردم ایران محسوب میشد. میشل فوکو که در آن هنگام در ایران حضور داشت 17 شهریور را روز نا امیدی از مصالحه میان مردم و حکومت و قطع امید از ایجاد اصلاحات در ساختار سیاسی دانست همچنین معتقد بود که از این نقطه رخداد انقلاب در ایران حتمی شد! سرنوشت او هم نیاز به یادآوری ندارد.

صدام حسین

صدام حسین پیش از جنگ و در اجلاس سران عدم تعهد در هاوانا، میزبانی بغداد را برای اجلاس بعدی گرفته بود تا ژست یک صلح طلب را به نمایش بگذارد. او با ترسو خواندن خلبانان ایرانی گفته بود:

هیچ خلبان ایرانی جرات نزدیک شدن به آسمان بغداد برای برهم زدن اجلاس را ندارد.

شهید عباس دوران، خلبان دلیر ایرانی طی عملیات بغداد با گذر از دیوار آتش در 30 کیلومتری بغداد، پس از بمباران پالایشگاه الدوره هنگامی که متوجه آتش گرفتن جنگده خود می شود، با کوبیدن آن به هتل محل برگزاری اجلاس مانع از برگزاری آن در بغداد می شود.

پی‌نوشت:

بار بعدی که خواستید یک ایرانی را تهدید کنید، به عاقبتش بیاندیشید!

پنجشنبه 7 آبان 1394

2 دیدگاه ها

    • Sarshar

      ممنون از توجه شما

      پاسخ

ارسال نظر

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *